Pendla

Vi åker tåg varje dag. Ja, i alla fall varje vardag. Om man ska vara riktigt petig så kan man undanta semesterdagar och lite andra strödagar men annars så åker vi tåg varje vardag.
 
VI vandrar ner till tåget i ur och skur, i regn och rusk, i snö och tö. Ibland i vackra soluppgångar och ibland såna där dagar då man helst dragit täcket över huvudet och bara stannat inne.Och vi vet att det tar 12 minuter från det att vi stänger vår dörr tills dess att vi nått perrongen. Ni vet den där perrongen med den vackraste utsikten.
 
Att pendla mellan Gnesta och Stockholm är en livsstil. Man gör ett val att bo på den där lilla orten på andra sidan Stockholms länsgräns för att få njuta av naturen, av stillheten och av att bli igenkänd inne på ICA. Pendlandet blir ett sätt att leva. Det är på pendeln man idkar en del av sitt sociala umgänge. På morgonen står man med morgongänget och pratar väder och vind. På kvällen stöter man ihop med andra personer eller möjligen samma och pratar om ditten och datten och emellanåt löser man världsgåtorna.
 
Det är ett sätt att leva - det där pendlandet. Och vi väljer att se resorna som en del av våra liv. Kanske vi sover en stund, läser en bok, funderar över livet eller skrattar bort en stund med några goda vänner. Vi åker tåg varje dag men resorna är inte en transport från A till B utan det är en del av hur vi valt att leva våra liv.
 
 
 

Kommentarer:

1 Gunilla:

skriven

Jag känner igen mig eftersom jag också pendlat kollektivt långa perioder i mitt liv. Börjar dock uppleva det som ganska tröttande så det är nog en av de saker jag ska försöka ändra på i mitt liv framöver.

Svar: Jag tror det är lättare att pendla när man gör det med mannen man delar sitt liv med
Chris och Jonas

2 Corina:

skriven

Pendla har jag gjort varje dag i mitt liv :) Men inte kollektivt eftersom det inte fungerar här ute i spenaten där jag bor ;) Jag får fortfarande lov att köra min egen bil till och från jobbet...det finns buss men tiderna passar inte mina då jag arbetar inom vården. Vem vill sluta kl 21 och komma hem kl 23 och dessutom gå sista 3 km ? ;) Kram och tack för besöket på min blogg.

Svar: Pendla passar inte alla av olika skäl. Ett kan vara arbetstiderna eller tågtiderna
Chris och Jonas

3 Spanaren:

skriven

Så vacker bild *wow*
Kul att få veta lite om var du bor osv.
Ha en bra dag/kram

Svar: Tusen tack
Chris och Jonas

4 ansepanse:

skriven

och så fick nu mig att googla på hur lång restiden är :D så nu vet jag, där hinner du ju med att läsa böcker, tänk vad mycket tid det blir på en vecka
kramar

Svar: Ja det blir mycket tid men ändå kan jag nästan känna att det blir för lite
Chris och Jonas

5 Gubben:

skriven

Pendlar till och från jobbet, fast använder egen bil då jag vill komma fram samt åka från dörr till dörr och inte mellan två stationer. Tycker att det är ganska skönt med att sitta i bilen före och efter jobbet. Ibland kan man längta efter ett jobb på hemma plan.

Svar: Men om man åker bil så kan man ju inte slumra till, inte läsa en bok, inte prata med de som sitter runtomkring.....
Chris och Jonas

6 Freja:

skriven

Visst är det så, att det kan bli en del av livet! I mitt förra jobb reste jag mycket, flög och bodde på hotell några nätter tre veckor av fyra. Då blir det rutin och för mig ett tillfälle att hinna läsa alla böcker jag vill! Nu får jag hitta den tiden ändå, för nu reser jag bara några gånger per år...

Svar: Och jag känner att jag inte har tid att läsa....
Chris och Jonas

7 Nett:

skriven

Ganska bra prioritering för att få bo nära naturen :)

Svar: Ja man gör sina val :-)
Chris och Jonas

8 AnnaKK:

skriven

Jag pluggade på en ort några tågstationer bort för snart 10 år sen, och det funkade ganska bra att pendla då. Senare gick min dotter gymnasiet på samma ort, och även hon pendlade utan allt för stora problem. Men numera är det ganska kasst med tågen, tycker jag. Förseningarna kan man väl stå ut med, men det är så otroligt mycket annat som havererar (nedrivna kontaktledningar tex) och som gör att tågtrafiken står helt still, ibland i flera timmar. Dottern skulle kunna ta tåget en station för att komma till sitt jobb, men hon tar bilen så hon kan vara säker på att både komma dit i tid och att komma hem någorlunda snabbt på kvällen också.

Svar: Nedrustningen av järnvägen har satt sina spår och drabbar oss också. Det är riktigt illa emellanåt. Dock har jag ju förmånen att dela tiden med vänner och med min man. Det gör väntan lite lättare. Sen har vi ju inga småbarn att åka hem till - då är det ju mycket värre
Chris och Jonas

9 Ann-K:

skriven

Pendlade i flera år en timme två gånger om dagen. Numer promenerar jag till mitt jobb på 10 minuter. Mycket bättre :-)

Svar: ahhh jag tycker det är rätt trevligt att åka tåg ändå
Chris och Jonas

10 Åke:

skriven

Det är inte ofta man ser ånglok :) Kul att du såg mitt ;) Jag har nog inte åkt tåg på 12-13 år minst...

Svar: Som sagt.... kul med ånglok. Själv åker jag tåg, av annat slag dock, mest varje dag.
Chris och Jonas

11 Oldmolly:

skriven

Man tillbringar en massa tid med att transportera sig till arbetet, till vänner eller till intressen.
Att pendla kan vara skönt - man kan läsa, vila eller bara sitta och filosofera, men kan också vara ganska tråkigt. Samma väg varje dag, samma ansikten runt i kring.
Gamla ånglok är underbara, de har mera själ än dagens diesel- eller ellok.

Svar: Gamla ånglok är fantastiska maskiner. Och vilket hantverk. De håller fortfarande
Chris och Jonas

Kommentera här: