Hyde Park

Det var väl några timmar kvar till planet skulle gå och vi bestämde oss för en promenad i Hyde Park. En sån där härlig morgonpromenad när solen precis tränger igenom molntäcket, det är höstluft och dagg i gräset. Och Hyde Park är som allra bäst.
 
Efter ett par timmars promenad är vi på väg tillbaka till hotellet och då ser vi några hästar komma skrittandes i solen. Vi tar upp våra kameror för att invänta när de kommer närmare men hinner inte mer än så. Den ena hästen kastar av sin ryttare och löper amok. Vi står en bit bort och vet inte riktigt vad vi ska göra. Ingen av oss är van vid hästar och hästen springer i riktning mot oss. Vi ser ryttaren ligga på marken och hur hennes väninna försöker få en uppfattning om hur väninnan mår samtidigt som hon försöker få koll på var hästen är.
 
Efter vad som syns som en evighet reser sig väninnan och tas omhand och får skydd. Vi ser hästen som tvärvänder på väg mot ryttarinnan och sedan skenar i hög fart i riktning mot oss igen. Jag känner mig trygg tills jag inser att det enda skydd jag har är en papperskorg. En skenande häst på väg mot mig och en papperskorg. Det finns inte ens träd där jag står. Som tur är så vänder hästen tvärt igen och rusar ut i gatan. Tur för mig men jag inser också faran för hästen och för bilisterna. Jag springer mot träden lite längre bort och hinner se att en bil lyckas undvika kollision med hästen.
 
Vi står i det läget i skydd från hästen men inser att vi måste ta oss över den där gatan och ta oss till hotellet för att inte missa vår flight. Hästen rusar fram och tillbaka och några ryttare som kommit försöker få hästen lugn. Det tycks som ett omöjligt uppdrag. Lika omöjligt som det tycks vara för oss att ta oss över gatan och tillbaka till hotellet.
 
Men vi lyckas ta oss över gatan och hinner se att hästen äntligen fångas in.
 
Där kunde historien slutat.
 
Något år senare får vi ett mail från en kvinna i London. Hon berättar att hon blivit fotograferad i Hyde Park när hon var där och red och hon sökte nu efter bilderna på Flickr. När hon sökte på Hyde park och häst kom vår bild upp. Och hon kände igen hästen. Det var inte denna bild hon letat efter men det var hennes väninna som kastats ur sadeln och det var hon som försökte få koll på den smått kaotiska situationen den där dagen i Hyde Park. Och vi fick veta att väninnan klarat sig utan några men och att det inte var första gången den hästen skenat i Hyde Park. Någonstans i London hänger bilden jag publicerade igår på en vägg. Det här var historien bakom den bilden och bilden i detta inlägg.
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 elli:

skriven

Vilken story ändå! Vad coolt att de lyckades hitta din bild och tog kontakt efter så lång tid. :)

Svar: Ja visst var det.... och som sagt att de tog kontakt så lång tid efteråt var minst sagt förvånande.
Chris och Jonas

2 Mikael Tamme:

skriven

Vilken spännande morgon och oväntat slut på historien. Tack!

Svar: Det gäller att vara där det händer eller så har man helt enkelt tur :-)
Chris och Jonas

3 Anonym:

skriven

Fantastisk bild!

Svar: Tusen tack
Chris och Jonas

4 Bea:

skriven

Fantastisk bild!

5 Bea:

skriven

Fantastisk bild!

Svar: Tusen tack. Försökte kolla in din blogg men hittade inget inlägg.
Chris och Jonas

6 Mije:

skriven

Vilken rolig bild och att du hade sinnesnärvaro att få fram kameran :-) Det är ju självklart att hästen vill ta lite egna små rundor i den fina parken :-)

Svar: Det är jag och min man som fotograferar tillsammans. Vem av oss som knäppte bilden minns vi inte. Och hästen sprang onekligen omkring :-)
Chris och Jonas

7 Nathalie Sjögren:

skriven

Nejmen. Vilken historia och vad lustigt att din bild hänger i London.

Svar: Bilden hänger där eftersom den tjej som kontaktade oss fick bilderna.
Chris och Jonas

8 Nathalie Sjögren:

skriven

Nejmen. Vilken historia och vad lustigt att din bild hänger i London.

9 Stefan:

skriven

Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men dina inlägg är tilltalande att läsa.

Svar: Men åååhhhh det där är ungefär det finaste man kan få höra. Att det är något i det jag skriver som är tilltalanda att läsa. Tusen tack. You made my day
Chris och Jonas

10 G I N A ~:

skriven

åh bilden ♥

Svar: Åhh tack
Chris och Jonas

11 Miikael Tamme:

skriven

Tur är ingen slump :-)

Svar: :-)
Chris och Jonas

Kommentera här: