Borttappat

För några år sedan var vi på en julmarknad av det bättre slaget. Där fanns en silversmed som gjorde fantastiska smycken. Ett av smyckena var i form av ett hjärta, ett stort hjärta. Jag blev direkt förälskad i smycket (jag som inte är särskilt intresserad av smycken egentligen) men det kostade lite för mycket för att spontanshoppa.
Några veckor senare var det julafton och där i ett paket fanns det fantastiska hjärtat. Min älskade make hade köpt det åt mig.
 
Hjärtat, som har ett stort affektionsvärde för mig, försvann sedan spårlöst någon gång förra sommaren. Det är ju inte något jag har på mig varje dag så svårt att säga exakt när. Men jag har letat på de ställen jag rimligtvis skulle kunnat lägga det. Slutligen insåg jag att det nog måste ha halkat bakom garderoben. Och den flyttar man inte i brådrasket.
 
Och varje gång som varit ett sådant tillfälle när hjärtat varit perfekt att bära har jag sörjt att det varit borta och därefter letat ytterligare en gång.
 
I torsdags satt jag på tåget och en tjej som satt bredvid frågade om hon fick ta en bild på reflexhjärtat på min ryggsäck. Hon berättade att hon samlade på bilder av hjärtan - dessa bilder la hon sedan ut på facebook. Jag kom på att jag har ett armband med en liten berlock med ett hjärta på så hon fick fotografera det också. Och jag och maken pratade sedan om hjärtat som försvunnit. Det hade varit något att fotografera. (Vid ett tillfälle gjorde faktiskt en konduktör det för att hon tyckte det var så vackert.)
 
En stund senare kom vi hem och där på köksbordet låg plötsligt silverhjärtat. Som sprunget från ingenstans låg det mitt på köksbordet. Det var en aning spooky. Var kom det ifrån och var det inte ett märkligt sammanträffande?
 
Jag kastade mig på telefonen till barnbarnets föräldrar som jag visste varit där under dagen och frågade om de hittat smycket. Och i så fall var? Jag insåg att de måste ha något med saken att göra för jag har ju letat som en galning.
 
Jo .... vårt lilla mirakel hade öppnat en skokartong med ett par av mina inneskor. Och där låg smycket. Jag kan väl säga att jag inte har något minne av att ha lagt det där men troligtvis har så skett under någon resa. Smycket har lagts i skokartongen för att skyddas extra. Och vid hemkomst har det legat kvar. Bortglömt och så småningom borttappat.
 
Men nu är det inte längre borttappat utan upphittat. Och jag bär det nära mitt eget hjärta.
 
(Skon på bilden är något jag hittade på stan - säkerligen finns någon annan som letade länge utan att hitta)
 
 

Kommentarer:

1 Lotta Wanner:

skriven

En helt underbar berättelse!

2 Lotta Wanner:

skriven

En helt underbar berättelse!

Svar: Tack Lotta.
Chris och Jonas

3 GeddFish:

skriven

Vad härligt! För mig försvinner inga saker för evigt, i sinom tid hittar jag dem. Märkligt.

Svar: Dom flesta saker dyker ju upp igen
Chris och Jonas

4 Anna:

skriven

Ibland undrar jag om inte kosmos behöver få de rätta frågorna för att hjälpa oss på traven. När vi desperat letar runt efter något ser vi det oftast inte - du ser inte skogen för alla träden - men så ger vi upp, tänker att ja det får bli som det blir, och då plötsligt så står det där framför oss. Fantastiskt!
Jag var med om nåt liknande för nästan 30 år sedan. Gillar inte att ha klocka på mig och tog av den hela tiden utan att riktigt märka det själv. En dag var den helt borta. Jag letade men när väldigt lång tid hade gått beslutade jag mig för att börja leva utan klocka, jag tyckte ju ändå inte om att ha den fastsatt på armen. En dag efter ett år tog jag tag i mina gummistövlar och kände att det låg något i dem - min klocka! Vem stoppar klockan i stövlarna??? Jag har aldrig satt på mig klockan igen, mådde mycket bättre utan.
Gillar din fina bild på skon som någon tappat! Skulle bli ett fint fototema - borttappade saker. Kanske skulle starta en FB-sida där folk kan lägga upp sånt de hittar. Tänk vad mycket gosedjur som skulle få en chans att hitta hem igen.

Svar: Men vilken underbar idé - borttappade saker som kan hitta hem igen. Jag är på!
Chris och Jonas

5 Gunilla:

skriven

Gratulerar! Jag har varit med om en liknande händelse med ett gammalt fint guldarmband som jag fått av min mamma. Man blir så himla glad! :)

Svar: Jag blev så glad att jag började gråta. Trodde det var borta för alltid
Chris och Jonas

6 ansepanse:

skriven

vad roligt att hjärtat kom till rätta :) och egentligen var det ju inte borttappat utan det låg i skolådan och bidade sin tid
fin berättelse
kramar

Svar: Tack
Chris och Jonas

7 Stefan:

skriven

Dina kombinationer med text och bild är fantastiska!

Svar: Åhh tack för dom fina orden
Chris och Jonas

8 Inger Maryissa:

skriven

Tack för besöket hos mig och jag kommer naturligtvis och hälsar på hos dig också
och oj, vilken spännande layout / utseende du har här i din blogg
en sådan layout har jag aldrig sett förut och visste inte fanns på Blogg.se
Jag har en blogg kvar på Blogg.se fast jag numera bloggar på Bloggo.nu
men har en länk tillbaka till min gamla blogg på Blogg.se

Så mysigt med hjärtat du berättar om här, och att du slutligen hittade det igen
och en så fin och mysig bild

Svar: Kul att du gillar layouten.
Och Kul att du kikade förbi
Chris och Jonas

9 Ama de casa:

skriven

Men vad skönt att ditt fina hjärta kom till rätta!

Bra gömställe hade du allt hittat åt det... ;-)

Svar: Fantastiskt gömställe när man inte hittar det själv.
Chris och Jonas

10 Veiken:

skriven

En riktig solskenshistoria! Jag antar att hjärtat har ökat enormt i värde för dig nu! Härligt!

Svar: Det ligger mig varmt om hjärtat :-)
Chris och Jonas

Kommentera här: