Sommartid

1916 infördes sommartid i Sverige på prov. Men bönderna rasade och året därpå var sommartiden borttagen. Sen gick det några år och jag trodde faktiskt inte mina öron när jag hörde att vi haft sommartid i Sverige sedan 1980. Så många år och vi kan fortfarande inte riktigt komma ihåg om man flyttar fram eller tillbaka klockan när det är dags att ändra.
 
Och ja, jag vet att det finns en massa knep för att komma ihåg detta. Du flyttar FRAM utemöblerna på våren och du flyttar TILLBAKA dom på hösten. Lätt som en plätt ända tills man ställer frågan - men får jag sova en timme längre på våren eller på hösten? Då brukar pannan läggas i djupa veck hos de flesta jag frågat. Inget är självklart och det är inte ens säkert att man får rätt svar efter en låååång betänketid.
 
Och nog är det lite lurigt det där att vi kallar det sommartid. Inte är det sommar bara för att vi ställer om klockan. Nej det är bluff och båg tycker jag. Sommar är det ju bara en del av den där tiden som vi ställt om klockan till.
 
Ställa om klockan förresten - det gäller att vara försiktig med det. I dagens moderna samhälle finns ju en mängd klockor som ställer om sig själva. Förr ställde vi alltid om klockorna på kvällen innan vi gick och la oss. Nu får man göra tvärtom - man får vänta till dagen därpå för det är först då man vet vilka som ställt om sig själva. (Eller ställer om sig själva är väl kanske fel ord men ni förstår vad jag menar.)
 
Så det är alltså 34 år sedan vi införde det här fenomenet som fick många av oss att bli lite vilsna denna morgon. Och när vi kommer till arbetet kommer det säkert att finnas någon som helt enkelt inte orkat hela vägen. Dvs vars kropp tydligt sagt ifrån och vägrat vakna. För mig morgonpigga varelse innebär detta att jag orkar vara vaken en timme till på kvällen. Underbart!!!
 
 
 

Kommentarer:

1 Anders:

skriven

Åh, Brahehus på kortet förmodar jag. Gillar det stället, enormt vackert där.

Svar: Ja det är rätt. Fantastiskt vackert.
Chris och Jonas

Kommentera här: