Followers

 
Jag tillhör den skara som twittrar eller den skara som brukade twittra kanske ligger närmare sanningen, för numera ägnar jag ganska lite tid åt denna aktivitet. Ibland kikar jag dock in på twitter, tittar runt lite och kanske skriver något. Många gånger är det just på twitter jag hittar länkar till intressanta artiklar och spännande blogginlägg. En källa till kunskap, glädje och ibland irritation.
 
Twitter är inte vad det var för några år sedan (detta är min personliga åsikt) men vi alla vet ju att saker och ting förändras.
 
Det finns dock en sak med twitter som inte förändrats och det är hur en del personer ser på sina följare.
 
För mig handlar det om att jag följer någon vars twittrande jag tycker tillför något i mitt flöde. Om du väljer att följa mig så är det självklart kul. Om du inte gör det så är det inget jag fäster någon större vikt vid. Däremot väljer jag aktivt att inte följa dem (vanligtvis kändisar) som har flera tusen följare men som inte följer någon själv. För mig är twitter att interagera inte att föra en monolog. Monologer är sällan kul att följa.
 
Så finns det då de som inte har riktigt samma syn som jag på sina följare. Dels den grupp jag nämnde ovan. Men också den grupp som agerar "Om du följer mig så följer jag dig och om jag nu upptäcker att du avföljt mig så gör jag omedelbart detsamma tillbaka."
Att inte följa tillbaka är i det närmaste en dödssynd och att avfölja är snäppet värre. Det är rent personligt.
 
Vi är alla olika och hanterar därför saker olika. För mig är som sagt twitter en källa till kunskap, glädje och ibland irritation. Och om jag följer just dig så gör jag det för att jag vill det. Och jag hoppas du väljer dina följare på samma sätt.
 
 

Kommentarer:

1 Patrik Nilsson:

skriven

Bra skrivet. Det stämmer ganska bra på mig själv, läser Twitter , följer några få men inte dom största. Vill gärna läsa och upptäcka något mer normalt än om en kändis som hackar på någon annan eller så. Twitterbråk har man ju läst en del om, helt ointressant om det är mellan två "kändisar".
Mera vardags betraktelser tack.

Svar: Twitter är fantastiskt. Och just det där vardagliga blandat med stora nyheter. Det var till exempel på twitter jag först fick veta om Utöya
Chris och Jonas

Kommentera här: