Bokrea

Detta tillhör kategorin "Saker jag inte förstår".
 
Det är bokrea nu. Överallt hittar man böcker som reas ut. Hemma i min lilla by har både ICA och Coop bokrea. (För övrigt hittade jag en fin kokbok till kanonpris på just ICA.) Men jag har ju i min enfald trott att rea är något som betyder att man sätter ner priset på en vara man har i det ordinarie sortimentet. Och med det i bagaget inser jag ju att den där kokboken jag köpte inte tillhör ICAs ordinarie sortiment. Tro mig - jag hade sett den.
 
Jag var tvungen att kolla upp detta och hittade då nedanstående text på Konsumentverkets hemsida.
 
"Rea, rabatt, extrapris, chockpris och "nu"-pris. Det är ord som kanske gör att du förväntar dig ett särskilt förmånligt erbjudande. Det är marknadsföringslagen som styr vad som får kallas för rea.

För att en affär ska få använda ordet rea i sin reklam ska

  • försäljningen ske under en begränsad tid
  • varorna ha väsentligt nedsatta priser
  • varorna finnas i affärens vanliga sortiment"
 
Med denna text borde man ju kunna se att bokrean på ICA säkerligen stämmer med punkt 1. Men hur ska jag veta att varorna har väsentligt nedsatta priser när de inte finns i det ordinarie sortimentet. Det vill säga punkt 2 och 3 är inte tillämpliga.
 
Så bokrean på ICA och Coop borde nog någon fundera över eller kan någon förklara det för mig?
 
 

Kommentera här: