Bokcirkel

 
För en tid sedan hade nyhetsmorgon ett inslag om ett gäng kvinnliga, företrädesvis kända journalister, som bildat en bokklubb. Dessa kvinnor hade sedan tillsammans skrivit en bok som heter Kerstin Thorvall Book Club. Boken har jag inte läst och jag har inte helt koll på vilka alla kvinnorna är men just tanken på en bokcirkel med bara kvinnor inspirerade. Och inspirerar.
 
Att tillsammans med andra människor läsa böcker. Att träffas och samtala kring vad man läst och hur man upplevt det. Att göra detta med kvinnor med olika erfarenheter. En källa till energi och glädje och eftertanke. Och kanske är det lite att kliva utanför sin egen komfortzon när man ska beskriva varför en bok är bra. Att berätta vilken händelse i boken som påverkade en mest. Det kan säga mer om en människa än om vederbörande berättar om sig själv.
 
Och då kan man välja mellan att låta tanken på en bokcirkel försvinna eller försöka göra något åt den. Jag kastade ut idén på facebook och på twitter. Och insåg rätt snabbt att fler än jag var intresserade av att vara med i en bokcirkel. Samtidigt googlade jag friskt för att se om det kanske redan fanns en bokcirkel man kunde gå med i. Någon sådan hittade jag inte. Däremot hittade jag en hel mängd tips om vad man kan tänka på när man startar en bokcirkel.
 
Och kanske är det så att de som startar bokcirklar gör det tillsammans med några vänner. Inte vet jag. Det vore kul att veta. För jag är övertygad om att det finns en hel mängd bokcirklar där ute.
 
 

Kommentarer:

1 elli:

skriven

Åh! Jag har haft förmånen att jobba tillsammans med en av kvinnorna som skrev boken och jag älskar verkligen bokcirkelskonceptet! Jag minns bara när jag och min sambo först skaffade Kindles och det helt plötsligt blev helt rimligt att läsa samma bok samtidigt och hur mycket roligare det var när vi hela tiden kunde diskutera vad som hände. Nej, jag tror bokcirklar är underskattade.

Svar: Ja helt klart underskattade.... Just det där med samtalet som vi så ofta tycks glömma.
Chris och Jonas

Kommentera här: