Blåst

Det har stormat ute i helgen enligt väderleksgubbarna och väderleksgummorna. Det har med andra ord blåst rejält. Varje gång de pratar om vindbyar och att man ska hålla i hatten och använder ordet blåst så blir jag fundersam.
 
Hur uttalas egentligen ordet? För mig är det självklart att man säger blåst med låååångt å. Men jag tycker mig oftare och oftare höra den andra typen av uttal. Den med kort å. Ungefär som man uttalar blast.
 
Så jag googlade och hittade att blåst ska uttalas med långt å. För inte säger man väl bortblåst med kort å?
 
Denna viktiga fråga är sånt som jag funderar över en dag som idag.
 
 

Kommentarer:

1 Ama de casa:

skriven

Blåååååst. Blåsssst??? Jag tycker att båda låter fel. Tacka vet jag vindstilla :-)

Svar: Det där var riktigt kul. :)
Chris och Jonas

2 Gunilla:

skriven

Jag säger blåst med kort å, om en person inte är riktigt smart är det däremot blååååst :) Eller om man blir blåååst på pengar

Svar: Intressant.
Chris och Jonas

3 AnnaKK:

skriven

Blåst med långt å för mej med... :-)

Jag blir mer skeptisk när SMHI talar om storm och orkan, för det är sällan det verkligen blir det när de har förutspått det. Vilket i sin tur leder till att man inte riktigt tar deras varningar på allvar... Vilket kan vara dumt när/om det faktiskt blir som de har sagt!?! 8-X

Svar: Åååhhh skönt att få lite medhåll gällande uttalet. Och jag håller med dig om stormvarningarna
Chris och Jonas

4 ansepanse:

skriven

:D jag säger också blååååst :) så det så :)
kramar

Svar: Härligt att det finns fler än jag som säger så
Chris och Jonas

5 Anneli - A'la Foto:

skriven

Och jag kommer som besserwisser och säger att det SKA vara med med långt å och om man säger det med kort å är det oftast dialektalt! :)
Eller, så kan jag, i undantagsfall faktiskt använda det precis som Gunilla fast tvärtom! Om någon inte är så smart så kan den vara riktigt blåsst! :)

Svar: Intressant att höra Många gånger har jag på senare tid hört just vädermänniskorna prata om blåst med kort å.
Chris och Jonas

Kommentera här: