Andas

Att andas - något som är så självklart att vi inte ens tänker på det. I alla fall inte de där vanliga dagarna som bara rullar förbi. Möjligen tänker vi till lite extra när vi är tvungna att rusa uppför de 99 trappstegen för att rulltrappan slutat fungera. Och där och då handlar det mer om att förbanna sig själv för att man fuskat med tränngen.
 
Sen är det när stressen slår till och vi knappt vet om vi ens hinner andas. De där stunderna då man glömmer bort att dra ner luften i lungorna. Och då tänker vi att vi måste andas lugnt. I själva verket handlar det om att andas ordentligt.
 
Ja oftast är att andas så självklart att vi inte ens tänker på det.
 
Idag tänkte jag på det alldeles extra och detta när jag läste följande tweet från @johannas
"För några dagar sedan var min saturation 70 procent och pulsen 150. Det är ungefär lika läskigt som svarta hål."
 
Saturation är syresättning och den ska ju helst vara 100%. Min var 97% när jag var kraftigt förkyld och då blev jag bekymrad. Att ha 70% kan jag inte ens föreställa mig. Kan man ens andas då?
Någon som står mig nära hamnade i respirator när syresättningen var 70. Hur tusan kunde ens Johanna tänka på svarta hål. Fick hon inte totalpanik?
 
Om man sen har en puls på 150. Då slår hjärtat så hårt att revbenen nästan går av. Njae kanske inte riktigt. Men det är nog ungefär så det känns. Och kanske var det så att pulsen blev så hög för att syresättningen var så dålig. Eller var det kanske tvärtom?
 
Vad det än var så är det i en sån tweet jag tänker på hur lycklig jag är som faktiskt kan andas obehindrat. Att det liksom är självklart fast man egentligen borde tacka för varje enskilt andetag som gör att kroppen får det syre den behöver. För alla är inte andetagen självklara. För Johanna var det lilla syre hon fick ungefär lika läskigt som ett svart hål.
 
Andas.....för det är faktiskt ingen självklarhet.
 
 

Kommentarer:

1 Per-Anders:

skriven

Alldeles riktigt. Att lära sig ta kontroll över andningen betyder mycket för hälsan. Många gånger räcker det med att fylla lungorna med ett djupt andetag så kommer man vidare.

Svar: Och varje sådant litet andetag är så viktigt....
Chris och Jonas

Kommentera här: