Tweetup

Om man säger tweetup finns det en grupp människor som direkt vet vad det är. Bland mina bekanta skulle den gruppen vara rätt stor. Skulle detta nämnas i andra sammanhang skulle det kanske vara ytterst få som vet vad en tweetup är.
 
Twitter däremot tror jag många känner till även om det är betydligt färre som nyttjar det än som känner till det. Och för er oinvigda kan jag berätta att en tweetup är när ett gäng twittrare träffas.
 
Jag var på min första tweetup 2010. Den hölls på Gärdet samma dag som Prideparaden. Ett gäng, för mig okända, människor träffades på utsatt plats vid ett givet klockslag. Alla hade tagit med sig vad de skulle äta och dricka. Och där kramade jag människor jag aldrig tidigare mött, pratade om saker med dessa främmande människor som om vi känt varandra betydligt längre än fem minuter. Det var en märklig upplevelse - en trevlig sådan.
 
På dessa tweetups var alla intresserade av att prata med alla. I alla fall nästan alla. Man gick nära varandra för att kunna läsa texten på namnetiketten och sa - aha det är du eller dig följer jag nog inte. Sen fördjupades en kontakt eller skapades nya kontakter och man fick ännu fler människor att föja på twitter. Nya människor kom in i mitt liv.
 
Det är länge sedan jag var på en tweetup och idag twittrar jag inte lika frekvent men när jag tittar i min vänkrets finns flera twittrare där. Många av dem träffar jag  mer eller mindre regelbundet.
 
Om tweetuper i organiserad form fortfarande finns vet jag inte men jag är glad för de jag själv deltog i och det finns en person som drog det tunga lasset och arrangerade allt och till honom vill jag rikta ett stort tack.
 
Tack Niklas!
 
 

Kommentera här: