Storlek

Storleken har betydelse. Så många gånger har detta visat sig vara en sanning. Under söndagsförmiddagen fick jag återigen ett tydligt bevis för detta.
 
Jag och maken var på Centralstationen i Stockholm. Vi väntade på ett tåg och bestämde oss för att ta en kopp kaffe på något av alla dessa ställen som numera finns att tillgå. En enkel kopp kaffe med något gott till. Vi valde ett av de ställen som vi vanligtvis inte fikar på. (Jo det händer att vi fikar på Centralen i väntan på tåg då och då)
 
Vi vet att man på de flesta kaffekedjorna kan köpa sig en muffins eller en bulle stora som en halv måltid. Ett ofog är vad det är. Är man hungrig kanske det är bättre att välja en smörgås tänker jag. Men samtidigt är jag ju inte dummare än att jag förståt att detta är en trend. Bullarna ska vara så där STORA. Det är liksom ingen hejd på det.
 
Men nu har jag sett något som slår det mesta jag sett innan. Chokladbollar stora som tennisbollar. Eller rättare sagt - större än tennisbollar.
Jag är innan detta en person som inte är särskilt förtjust i chokladbollar (inte sedan det där barnkalaset när jag var typ 6 och åt så många att jag efteråt fick kräkas upp allt) och jag kan lugnt säga att jag definitivt inte ändrat mig på den här punkten.
Att se dessa ENORMA chokladbollar förstörde det mesta i aptitväg. Och maken som älskar denna typ av "bakverk" fällde en kommentar i stil med "vem får i sig en sån?". Och jag överdriver inte. Chokladbollarna var större än tennisbollar.
 
Och något tycks ha gått väldigt fel på det där stället när det gäller storlek på kaffebröd för den kakan vi köpte delades i fyra delar varav vi åt upp varsin fjärdedel. (Och det var inte en chokladboll vill jag tillägga). Någon har förmodligen läst att bakverk ska vara stora och sedan har man liksom gjort dom lite för stora.
 
Och någonstans borde någon förhoppningsvis inse att storleken har betydelse. Saker kan bli för stora. Dessutom är det resursslöser att göra så stora kakor att de inte ens äts upp.
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

I somras hittade jag ett fik med RIKTIGA småkakor! Så man kan smaka några olika!

Svar: Låter himla gott
Chris och Jonas

Kommentera här: