Stängd

 
Ibland funderar jag över varför vi gör allt så svårt för oss själva. Ni vet när man på något sätt bygger hinder och ser svårigheterna istället för att göra det motsatta - att försöka se möjligheterna och det positiva och försöka hitta sätt att ta sig över eller runt det svåra.
 
Jag vill tro att jag själv är en positiv person som försöker hitta lösningar, som försöker hitta det positiva i sådant som kanske vid en första anblick ter sig svårt. Men jag vet ju att jag också faller i den där fällan och stänger dörren till möjligheterna.
 
Och nog kan vi ibland behöva stänga just den där dörren ett tag för att hämta andan, för att fånga tankarna, för att fokusera. Och vi kan också behöva stänga den där dörren och tillåta oss att vända ut och in på det som är mindre bra för att sedan låsa upp och kliva ut och andas frisk luft.
 
Att försöka fånga möjligheterna är lite som att andas frisk luft - kroppen får nytt syre.
 
Så dagens övning kanske är att försöka kliva över hindret och försöka titta på svårigheten från ett annat håll? Att öppna dörren helt enkelt. Att ge svårigheterna en chans att bli möjligheter.
 
 
 
 

Kommentera här: