MC

Händer det något när man närmar sig 50 som gör att man plötsligt blir mer orädd, mer benägen att trotsa farorna och som gör att man mer än någonsin längtar efter att få låta håret fladdra i vinden? Eller är det så enkelt att många när de uppnår denna ålder äntligen har ekonomi nog att låta drömmarna bli verklighet? Oavsett vad det är så är det just runt 50 som många köper sig en motorcykel. Helt plötsligt, kan det verka om man står utanför, ska någon dra på sig skinnstället och ge sig ut för att uppleva naturen.
 
Själv har jag lite svårt att förstå det där. Dels att pressa in kroppen i ett skinnställ och sedan pressa in huvudet i en stor hjälm för att få en naturupplevelse. Jag sätter på mig kängorna och går 5 minuter så har jag massor av natur. Slingriga skogsvägar gör sig bäst på cykel eller i en bil med AC. Då behöver man inga skinnställ att åla sig in i och ut ur.
 
Men det är ju mitt val och min känsla.
 
Och det är nu man märker hur många de är - de där mc-människorna. De dyker upp ensamma, i par eller i klungor. Sen samlas de vid vissa fik som flugor likt en sockerbit.
 
Alla är ju inte i 50-årsåldern men förvånansvärt många och de känns mest igen när de väl fått av sig hjälmarna. Det är då man ser vem som är vem. Och kanske är det just det.... att med hjälmen på kan man tas för vilken ungdom som helst.
Kanske är det lite som ungdomens källa det där med att så många börjar köra mc när de närmar sig 50. Det tror sig hittat den....
 
 

Kommentera här: