Gatufoto

Understundom går jag ut på gatorna som en vanlig kvinna. Gärna med kameran i sällskap och så min man förstås.
 
Det finns en hel mängd spännande saker att fotografera ute på stan. En kvarglömd kaffemugg, en tappad sko, människor som möts och skiljs eller som bara är där mitt i allt som sker.
 
Men vänta ett tag.... sa den där människan att hon fotograferar människor på stan? Det kan man väl ändå inte göra? Och om hon nu gör det så frågar hon väl i alla fall först?
 
Inte? Men då bryter hon väl ändå mot lagen? Och inte kan hon väl publicera bilderna sen?
 
VA???? Kan hon?
 
För några år sedan, innan jag själv börjat ägna mig åt gatufoto, såg jag något som nära nog fick mig att ringa polisen. Jag såg en man stå på Drottninggatan i Stockholm. Han stod så där lagom skymd av alla människor som rusar fram och tillbaka. Sen hände något intressant - han tog upp kameran och riktade den mot några unga tjejer som gick i hans riktning. Väl dold (i alla fall som jag uppfattade det) stod han och fotograferade de intet ont anande tjejerna.
Och jag blev riktigt förbaskad. Det kändes så himla smutsigt. En betydligt äldre man som smygfotograferade unga tjejer på gatan mitt på blanka dagen.
Jag hade ingen aning om att han hade sin fulla rätt att göra detta. I alla fall ur ett legalt perspektiv.
 
När jag fotograferar ute på stadens gator vet jag att jag har min lagliga rätt att göra detta. Oavsett vad folk tycker. Däremot har jag mina egna etiska spärrar. När en man säckade ihop mitt framför oss under Midnattsloppet tog jag undan kameran. Det kändes helt enkelt inte rätt att fotografera där och då.
Socialt utsatta är också svårt att fotografera om det inte finns ett omedelbart syfte med att göra det. Det är situationen som avgör om det är ok eller inte att knäppa den bilden.
 
Att fotografera folk i den privata sfären ska man däremot vara väldigt försiktig med. Men å andra sidan ligger det inte för mig att smygfotografera folk på toaletter, i deras hem eller springa omkring i affärer och fotografera omklädesrum.
Och även om jag har mina egna spärrar så är det faktiskt tillåtet att fotografera ute på gatorna. Det är också helt ok att publicera bilderna (här finns några undantag om det handlar om bilder i kommersiellt syfte).
 
Och jag fortsätter gå på gatorna som en vanlig kvinna. Ibland fotograferar jag lite och kanske är det du som faktiskt hamnar på bilden.
 
 
 
 

Kommentera här: