Morgonstund

Jag vaknar tidigt denna lördagmorgon. Det är egentligen inget särskilt med det. Jag brukar vakna tidigt.
 
Utanför är det alldeles stilla precis som det brukar vara men framförallt som det brukar vara vid den här tiden på morgonen. Stilla, fridfullt och jag får en känsla av att alla sover i husen runtomkring.
 
Jag älskar den här tiden innan dagen börjat, innan människorna vaknat, innan TV-programmen startat. Ofta försöker jag och min man kliva upp riktigt tidigt någon av dagarna när vi är på resande fot för att möta platserna vi besöker i arla morgonstund. Det är innan alla människor beger sig ut på gatorna som man har möjlighet att se städerna i en annan skepnad.
 
Det var så vi hittade ett fototeam som försökte ta bilder utanför Louvren i Paris när det ännu var folktomt. De tog sig in på området som var avspärrat men blev bortkörda av vakterna som dök upp från ingenstans. Det var samma morgon som vi noterade att det i ett av områdena i Jardin des tuileries (en park tvärsöver gatan från Louvren) fanns ett område ditt män gick för att träffa andra män. De cirkulerade utanför tills någon intressant dök upp som gick in i det speciella området. Då gick de efter.
 
En annan tidig morgon mötte vi människor på väg hem från krogen på Karlsbron i Prag. Denna morgon var de lätt överförfriskade ungdomarna dumdristiga och fick för sig att hoppa från bron. Tack o lov gick allt bra men några fick följa med polisen.
 
Och den där morgonen i Hyde Park när hästen skenade. Den glömmer vi nog aldrig.
 
En morgon i Geneve fotograferade vi när badpiren städades. Långt innan badgästerna anlänt. Detta uppskattades inte av alla framförallt inte den man som var någon form av uteliggare. VI fotograferade inte honom men det spelade ingen roll. Han var upprörd i alla fall.
 
Alla tidiga morgonstunder är kanske inte så stilla inser jag efter detta blogginlägg. Men denna morgon är det och denna lördagmorgon ser jag ljuset komma. Det var ett tag sedan jag tog kameran med mig ut och fotograferade i det där ljuset. Men idag är det nog dags.
 
 

Kommentarer:

1 Marie-Louise Nilsson:

skriven

Härligt med en ny dag i tystnad innan allt börjar vakna till liv.

Svar: Ja det är skönt... alltid lika skönt
Chris och Jonas

Kommentera här: