Snigel

Lilla snigel akta dig sjunger Miraklet. Kanske är inte orden så tydliga ännu men melodin är helt klart den rätta. Och visst hör man att hon har rätt betoning. Så snart kommer nog orden att sitta där som de ska också.
 
Häromkvällen fick hon dock se något hon aldrig sett tidigare. I alla fall inte i verkligheten. Säkerligen har hon sett någon igelkott på bild men när det var dags för Miraklet att bege sig hemåt med mamma och pappa så fanns den där. Igelkotten.
 
I alla år har vi haft igelkottar runt knuten. De dyker upp så här års och sen försvinner de och dyker upp i slutet av sommaren igen. Vart dom tar vägen däremellan har jag ingen aning om. Något år hade en granne en hel hög med igelkottsungar under sin altan. Ett annat år höll en igelkott på att dö i vår rabatt. Vi satte ut vatten och dagen efter var den borta. Så det där med igelkottarnas närvaro är vi vana med.
 
Förra året såg vi ingen igelkott och vi befarade att de försvunnit för gott. Så glädjen var stor när kotten dök upp häromkvällen. Extra stor var glädjen över att Miraklet faktiskt fick se en igelkott livs levande.
 
Och nu funderar jag över om det finns någon liten visa vi kan sjunga om igelkottar istället. De är ju bra mycket trevligare än sniglarna.
 
 

Kommentarer:

1 Stefan:

skriven

Jag tycker om igelkottar. Dock tycker jag att dom har något vemodigt över sig. Varför vet jag inte.

2 Inger Maryissa:

skriven

en helt ljuvlig bild av Igelkotten, och de är så speciella djur
och ja, de är bra mycket trevligare än sniglarna
Kram

Svar: Kram
Chris och Jonas

Kommentera här: