Olika

Handen på hjärtat - hur fort dömer du en medmänniska? Du behöver inte svara på frågan här utan ställ den tyst till dig själv och svara ärligt. Hur fort dömer du en medmänniska på grund av utseende, klädsel, sättet att prata, ekonomiska status, utbildning, lägre befattning, boendeform och annat?
 
Och hur ofta ger du någon som du dömt bort en andra chans?
 
Visst blir det lite obehagligt i magen? Inte är väl detta en fråga man vill ha en lördagsmorgon när man sitter och har mysfrukost, latlunch eller förbereder middagen med vänner. Och visst är det lite lätt att slå bort det hela med att just du inte dömer någon på förhand. Och visst är det lite lätt att komma med bortförklaringar. VIsst är det lite lätt att slå bort frågan för att få bort obehaget.
 
Men lägg nu handen på ditt hjärta. Känn hur det slår. Inse att du bara är en människa med massor av goda sidor men också med fel och brister. Håll kvar handen där en stund och tänk att just det här kan du göra något åt genom att medvetandegöra det.
 
Det finns hopp.
 
 

Kommentarer:

1 Eleonora:

skriven

Det var bra! Att städa och rensa i sitt eget liv emellan åt är ju helt nödvändigt☺️ ...och andra blir glada💞

Svar: Och jag tror det gör oss själva gott också.
Chris och Jonas

2 Anneli - A'la Foto:

skriven

Jag är faktiskt väl medveten om hur jag tänker och bemöter andra människor! Detta pga av att jag kommit på att de jag oftast dömt ut snabbast och hårdast har varit de som kommit närmast mig och tilltalat mig mest i livet! Så jag vet att att jag dömer sjukt snabbt men är också väl medveten om att jag oftast har fel! Eller ja, när jag känner det negativt direkt så vet jag att detta kan vara minst sagt väldigt fel! Så jag ger alltid alla människor flera chanser! Alldeles för många chanser men det är en annan sak! ;)

Nu har jag läst två inlägg i din blogg och båda har varit lika intressanta! Sånt här gillar jag! Kul att du kommenterat hos mig så jag hittade till dig! :)

Svar: Tack för dina fina ord
Chris och Jonas

3 Inger Maryissa:

skriven

jo, det kan vara lätt att döma en människa tyvärr...
och ja, det är viktigt att medvetandegöra och fråga sig själv varför man reagerar eller tänker si och så
och ja, vi alla har vi våra goda sidor, men också fel och brister
kram

Svar: Ja precis så är det
Chris och Jonas

Kommentera här: