Vänlighet

Det finns en massa saker som smittar. Typ influensa och andra otrevligheter. Men det finns ju sånt som är trevligt som smittar också. Typ leenden och vänlighet.
 
Om jag gör något extra vänligt mår jag alltid väldigt bra. Det känns liksom bra i hela kroppen att göra något gott för någon annan.
 
En dag för en tid sedan hade jag köpt lite godis. Jag hade omsorgsfullt valt ut de där extra goda sakerna i godisaffären mitt inne i stan. Med godispåsen i handen gick jag in på ett av varuhusen och kikade runt lite i väntan på att mitt tåg skulle gå. Väl där hittade jag en blus som jag ju var tvungen att ha. Ja så där kan det ju bli ibland. Och när jag skulle betala satte jag ner godispåsen på disken. Det var en sån där godispåse med fönster så att man verkligen ser vad som finns inuti.
 
"Så gott det ser ut sa tjejen i kassan". Och jag tror hon sa det helt utan baktanke. Bara en reflektion sisådär en timme innan arbetspasset var slut. Så jag frågade om hon ville smaka. Först blev hon helt bestört för det var ju inte alls så hon menat. Men jag skrattade bara lite och förklarade att jag inte alls upplevt det så. Men jag fortsatte truga henne för att hon skulle ta en godisbit.
"Men det kan jag ju inte", sa hon.
"Klart du kan", sa jag. "Vem ska hindra dig?"
TIll slut stoppade hon ner handen i den nu öppna påsen och tog en bit. Jag sa till henne att ta två till.
 
Och hon log med hela ansiktet och sen berättade hon att hon och hennes kollega stått och pratat om godis en stund innan. De var trötta och behövde lite energi. Och glädjestrålande sa hon att jag hade gjort hela hennes dag.
 
När jag gick därfrån så tänkte jag att hon gjorde hela min.... bara genom att hon gav mig möjligheten att vara lite extra vänlig mot henne.
 
 

Kommentarer:

1 Inger Maryissa:

skriven

Mysigt det du berättar om godiset och tjejen i kassan
och visst är det så att vänlighet och göra gott för någon annan gör att man mår bra
och kan lysa upp en dag för en annan människa och en själv

Svar: Tack :-)
Chris och Jonas

Kommentera här: