Dricks

Det här med dricks är sannerligen inte lätt. Och nu tänker jag dricks i Sverige när man är ute och äter. För om jag är en nöjd kund så vill jag ju gärna lämna dricks men om jag inte är nöjd så ser jag verkligen ingen anledning till att betala mer.
 
Jag läste på en sida om vett och etikett att man ska ge mellan 5-10% av notans totalsumma i dricks. Och om vi då leker med den tanken så kan det ju bli rätt mycket pengar som tillkommer efter att man ätit den där goda middagen med ett par glas vin. Samtidigt vill man ju gärna ge lite extra för den där extra servicen man fått. En uppskattning helt enkelt.
 
För ett par veckor sedan besökte jag en bar av det bättre slaget med en väninna. Det var ingen bordsservering utan man fick snällt gå till baren och beställa vad man ville dricka (och eventuellt äta). Man betalade vid baren och i samband med detta fick man lägga till dricks i betaldosan om man så önskade. Och jag funderade över det. Vad betalar jag dricks för? Att någon ska hälla upp ett glas vin åt mig?
 
Jag behövde aldrig fundera över om jag skulle ge någon dricks eller inte vid detta tillfälle eftersom barpersonalen mest pratade med varandra och var tämligen ointresserade av mig. Och jag funderade mycket över det fenomenet - när skulle det varit ok för mig att ge dricks vid barbeställning? Kanske om de berättat lite om vilka olika viner de hade att välja på, om de rekommenderat något särskilt vin och om de tipsat om barmenyn och något särskilt gott tilltugg?
 
Jag kanske har en gammeldags syn på dricks men för mig är det starkt förknippat med bordsservering. Och jag tycker verkligen inte att man ska behöva ge dricks för det självklara. Att ge dricks för att någon häller upp den dryck jag beställt känns inte ok. Men som sagt ... saker och ting förändras och kanske är det bara jag som inte hänger med.
 
 
OBS - tjejen på bilden har ingenting med texten att göra
 
 
 
 

Kommentera här: