Biljett

Om man åker tåg behöver man giltigt färdbevis. Eller om man ska prata vanlig svenska - man behöver en biljett. 
 
Jag åker SJ-tåg och även SLs pendeltåg och behöver därmed både SJ-kort och SL-kort. Det borde ju vara rätt enkelt kan man tycka. Och numera är det rätt enkelt eftersom man kan ladda båda korten samtidigt i SJs automater.
 
Och när man åker SJ-tåget blippar man SJ-kortet innan man går ombord. Och när man åker pendeltåg drar man SL-kortet i spärren. Sen inträffar det där som man hoppas undvika nämligen att det blir en kontroll på pendeln. Det spelar väl ingen roll tänker ni. Du har ju SL-kort. Och det kan man tycka. Och så tyckte jag nog också innan kontrollanten dök upp. Eller rättare sagt så tycker jag fortfarande oavsett vad kontrollanten sa.
 
För när kontrollanten dök upp fick jag veta att mitt SL-kort inte är ett SL-kort utan en spärröppnare. Jag tittade på det blå SL-kortet och förstod inte vad hon menade. Jag förklarade att jag ju har ett SL-kort och hon förklarade återigen att det inte var ett SL-kort utan en spärröppnare. Och jag tittade återigen på mitt blå SL-kort och sa att det inte stod spärröppnare på kortet.
 
Jag fick också veta att eftersom jag har en spärröppnare måste jag visa kvittot på inbetalt belopp. Och jag tittade återigen på mitt blå SL-kort och läste det finstilta på kortet och undrade var den informationen fanns.
På hemsidan svarade kontrollanten. Och jag tittade på det blå SL-kortet och sa att det inte någonstans på kortet hänvisar till information på hemsidan. Jag läste för säkerhets skull på SJ-kortet också men inte heller där fanns någon information som hänvisade till SL's hemsida.
 
Men nu vet du det till nästa gång sa kontrollanten (något omskakad av mina frågor som hon inte kunde svara på) och sen gick hon vidare.
 
Och jag funderar på hur jag ska veta att mitt blå kort är en spärröppnare och att sonens blå kort är ett SL-kort. De ser likadana ut. Och sonen behöver inte visa kvitto men jag måste göra det för att det kallas olika saker fast jag inte kan se detta någonstans. Båda är blå SL-kort.
 
Men när kontrollanterna kommer så heter det olika saker och därför behandlas jag och sonen olika. Men vi har båda giltiga kort.
 
KORKAT är det enda jag kan tänka.
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Ja det var synnerligen korkat!

Svar: :-)
Chris och Jonas

2 Tuss:

skriven

Jösses. Det där måste vara någon som hade en dålig dag. Rent hittepå skulle jag våga mig på att påstå.

Svar: Dessvärre inget hittepå. Jag och flera med mig har fått det förklarat ett antal ggr. Vid ett tillfälle fick jag höra att det var ett sånt kort som städarna har för att ta sig genom spärrarna. De ser säkert en sak i sina maskiner som skiljer sig från andra kort. De har inte tänkt på reenären utan någon (o)smart programmerare har väl kallat det här för något annat tänker jag. Korkat är det men frågan är hur det håller rent regelmässigt. OM jag skulle få böter skulle det hålla i en rättsprocess?
Chris och Jonas

3 Inger Maryissa:

skriven

Ja, det låter ganska knäppt detta med korten
och ganska förvirrande

Svar: Mycket förvirrande.... och irriterande
Chris och Jonas

4 krulli:

skriven

Hon har ju rätt, du kan gå igenom spärren och sitta på tåget med ett kort som inte innehåller några pengar. Sårt för henne att kolla. Gissar att sonens busskort är ett kort han fått i skolan och då är det ju laddat för det får väl alla barn i Sthlm (precis som i Göteborg)?

Kommentera här: