Spaning

Ibland händer det att jag går ut på gatorna som en vanlig kvinna. Utan mask och utan dräkt. Idag är en sådan dag. Nu har egentligen detta ingenting med dagens ämne att göra utan egentligen skrev jag det där bara mest för att jag ville. Ibland lever orden sitt eget liv.
 
Men idag... när jag skulle köpa en festis, en läskedryck av känt slag och två bullar på Pressbyrån så fick jag frågan om jag inte ville köpa en kaffe också för 7 kronor (eller 9 kronor eller så). Och jag förstår ju att det handlar om att man hade något erbjudande som jag nu kunde fått ta del av. Jag avböjde vänligt men bestämt.
 
Då kom nästa fråga - "Du vill inte ha en korv med bröd för 9 kronor?"
 
Jag avböjde något mer bestämt och kanske inte fullt lika vänligt. En tanke for igenom huvudet....
"Erbjuder dom en trisslott nu så skriker jag."
 
Och jag känner mig lite som en spanare när jag säger att jag ser att fenomenet blir alltmer vanligt. Du går in och köper ett par byxor och får frågan om du inte ska ha kalsonger också och om du säger nej så frågar de om strumpor. Du går in och köper trosor och får frågan om du inte ska köpa ett nagellack eller hårborttagning samtidigt. Du går in och köper något och får frågor om både dittan och duttan och allt du egentligen vill är att få vara ifred med det där du just bestämt dig för att köpa. Så känner jag.... OFTA!
 
Jag går in och köper det jag vill ha.... och om jag köper två chokladbitar så vill jag inte ha den där tredje också för då hade jag redan gjort det valet. Skyltarna brukar vara väldigt stora och tydliga.
 
Och detta är min spaning att butikspersonalen mer och mer blivit prånglare. För att någon tänker att man tjänar mer pengar då.
 
Och jag tycker synd om butikspersonalen.... för jag undrar hur många kunder som faktiskt blir irriterade av att få erbjudande på erbjudande i ansiktet när man bara vill betala och smita ut bakvägen.
 
Så snälla när jag kommer där utan mask och utan dräkt. Låt mig bara få köpa min festis och de två kanelbullarna. Att erbjuda en korv med bröd gynnar varken er eller mig. Min kropp behöver verkligen inte en korv med bröd om jag precis ätit en kanelbulle. Och ni vill ju ha nöjda kunder.... så vi kan väl köra en win/win? Jag betalar och ni låter mig vara.
 
 
OBS - personerna eller platsen på bilden har ingenting med texten att göra.
 

Kommentarer:

1 Peranders :

skriven

Visst är de jobbiga när de försöker pracka på en "erbjudanden" av olika slag. Jag tänker också på expessäljare på stan som med olika fulmetoder försöker få en att köpa allt från mobiler till elabonnemang. Jag vill välja själv när jag ska köpa saker.

Svar: ja det är jobbigt med alla prånglare.....
Chris och Jonas

2 AnnaKK:

skriven

Hej!

Tack för kommentaren du lämnade i min blogg igårkväll, och vilket himla BRA inlägg du har skrivit här!! Jag känner igen situationen till 100%, och tycker EXAKT som du!!

Ha en fin kväll!! :-)

Svar: Tack själv.
Chris och Jonas

Kommentera här: