ff

 
När jag var tonåring visste alla i min ålder vad "ff" betydde. Detta var före den digitala eran och man skulle kunna jämställa "ff" med Fritt Fram. För det var ju egentligen det allt handlade om. Det var fritt fram eftersom det var FöräldraFritt. På den tiden (vilket ju låter som stenåldern) fanns inga mobiltelefoner utan budskapet gick helt enkelt från mun till mun. "Det är "ff" hos Carina ikväll"
 
Och ja nästan alla tjejer i min ålder hette Carina på den tiden.
 
Idag tror jag inte detta begrepp används. Jag har i alla fall inte hört mina söner prata om att det är "ff" hos någon. Å andra sidan berättar väl inte söner sånt för sina mödrar.
 
När man idag pratar om "ff" så handlar det om helt andra saker. Det står i min värld för FollowFriday. Och det är sånt man gör på twitter. Man tipsar varandra om människor att följa. Och detta gör man genom att tagga med "ff".
 
När svenska twitterflödet börjar rassla till om någon timme eller så kommer massor av människor att använda #ff. (För övrigt används detta i hela världen) Och säkerligen kommer många idag hitta nya intressanta människor att följa.
 
Och någonstans så inser jag här att "ff" när jag var tonåring egentligen stod för samma sak. Följ efter Carina, det är fredag och föräldrafritt. Precis som twitter....
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Patrik Nilsson:

skriven

Ff, jodå det kommer man ihåg.
Lite kul faktiskt då man samtalar med tonåringarna då det visar sig att orden inte har samma betydelse nu som när man själv var ung. Men vi lär oss sakta men säkert..

Svar: Vaddå ung???? ;-) Ja det är kul och ibland inser man att ord man använder är ord som de inte har en aning om och tvärtom.
Chris och Jonas

2 Tove Olberg:

skriven

Det ser ut som tiden förändras och det gör den ju... men ända inte. Bra inlägg! På min tid i Norge sa vi "hjemmealenefest" (hemma ensam > fest) muntligt så klart! Kul å läsa ditt inlägg!

Svar: Tusen tack.
Chris och Jonas

3 Peranders :

skriven

Själv är jag en bit över 50 och många kvinnor i min ålder heter Carina, inklusive min sambo. Jag hör heller inte talas om ff nu för tiden.

Svar: :-)
Chris och Jonas

Kommentera här: